søndag 4. september 2011

Jeg lærte meg å lyve for deg


Jeg lærte meg å lyve for deg. Jeg lærte meg å gi det folk vil ha, ikke det jeg vil gi. Nå sitter jeg her og lurer på hva prisen for dette var. Om det var verdt det. For et av mine høyeste ønsker er å ta tilbake hver eneste løgn. At jeg skulle fortalt sannheten hver gang noen spurte meg hvor pappa var og hvordan han hadde det. Og ikke minst at jeg skulle fortalt sannheten når noen spurte meg hvordan jeg hadde det. 

Men jeg fortalte aldri noen sannhet. Jeg fortalte aldri hvordan jeg følte meg, hvordan pappa kom hjem hver kveld, drita full og hvordan det alltid endte opp med en høylydt krangel mellom mamma og han. Jeg fortalte aldri noen at jeg gråt meg i søvn hver kveld. 

Jeg lærte meg å lyve for å beskytte deg, pappa. Og jeg spør meg selv: hva har du noensinne gjort for å beskytte meg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar